Kąpiele leśne – relaks dla ciała i umysłu

W czasach, w których ze wszystkich stron czyhają na nas różne zagrożenia, niezwykle ważna jest świadomość korzystnego wpływu przyrody na nasze zdrowie. Możemy z niej czerpać, równocześnie pamiętając, że aby z czegoś efektywnie korzystać, warto to poznać, uszanować i o to zadbać.

Lasy naturalne są najbardziej złożonym i najtrwalszym ekosystemem lądowym naszej planety. Zajmują około 30% powierzchni lądów. Niestety, wciąż odnotowujemy spadek ich powierzchni. Wpływ lasu na Ziemię i na każdego z nas z osobna jest nie do przecenienia. W latach osiemdziesiątych XX wieku japońscy naukowcy stworzyli nową technikę terapeutyczną zwaną kąpielą leśną (jap. shinrin-yoku) co dosłownie oznacza „weź atmosferę lasu”.

Zaawansowane badania japońskich naukowców potwierdziły fantastyczne rezultaty już po pierwszych 40 minutach spaceru – spadek poziomu stresu, tętna i ciśnienia krwi. Terapia lasem wzmacnia naszą odporność. Można ją stosować wspomagająco w leczeniu różnego rodzaju dolegliwości, takich jak: infekcje, stany zapalne, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa i stawów, choroby nowotworowe, astma, choroby skóry. Doskonale wspomagają także rekonwalescencję. Kąpiele leśne pozwalają obniżyć poziom stresu, lęku, przewlekłego zmęczenia, wypalenia zawodowego oraz negatywnego nastroju, który towarzyszy różnym chorobom psychicznym i somatycznym. Podczas spaceru obniża się poziom kortyzolu i adrenaliny, a wzrasta poziom serotoniny, czyli jednego z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu, odpowiedzialnego za procesy zasypiania, kontrolę nastroju i samopoczucia. Kąpiele leśne pozytywnie wpływają również na osoby niepełnosprawne fizycznie czy intelektualnie, a także na ludzi z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Podczas terapeutycznego spaceru w leśnym środowisku, bez żadnego wyznaczonego celu i w swoim indywidualnym tempie, jesteśmy w stanie skupić się na naszej relacji z otoczeniem. W skrócie chodzi o to, żeby jak najpełniej odseparować się od codziennego rytmu spraw i obowiązków i chłonąć otaczającą nas naturę wszystkimi zmysłami . Na kąpiel leśną można wybrać się samodzielnie, z bliskimi osobami bądź z przewodnikiem. Należy wybrać trasę bezpieczną i dobraną do swoich możliwości. Dodatkowo do spaceru można włączyć różne techniki relaksacyjne np. trening Jacobsona czy oddychanie przeponowe. Kąpiel leśna jest dobra o każdej porze roku. Możemy skorzystać z wielu wariantów obcowania z naturą, jednak trzeba mocno wytężyć wszystkie zmysły i pozostać uważnym na to, co dziej się w zróżnicowanym świecie lasu. Słuch umożliwi nam odkrycie szumu liści, śpiewu ptaków, odgłosów owadów czy rykowiska. Wzrokiem możemy dostrzec kolory lasu, tropy na śniegu, zjawiska przyrodnicze, takie jak rozwój roślin, tworzenie mrowiska czy zimowa szadź. Natomiast węch pozwoli nam na poczucie zapachu gleby, grzybów, drzew, ziół i kwiatów. Możemy też użyć smaku do spróbowania ziół czy owoców leśnych. Ważny jest także dotyk, gdyż dzięki niemu poznamy miękkość mchu czy szorstkość kory. Już sam kolor zielony działa na człowieka uspokajająco, a leśne powietrze, rześkie i czyste, pozwala się zrelaksować. Drzewa działają jak potężny mechanizm filtrujący, a dodatkowo uwalniają olejki eteryczne.

W lesie w nieograniczony sposób możemy korzystać z tego, co nas otacza – wystarczy tylko zaufać wyobraźni. Można położyć się pod brzozą i wsłuchać w szelest liści i śpiew ptaków, zaczerpnąć pozytywnej energii obejmując jej pień, albo poczęstować się liśćmi, korą czy pąkami. Wiosną możemy znaleźć chwilę na pozyskanie świeżego soku brzozowego – tzw. bzowinę (oczywiście za zgodą właściciela lasu i z należytą dbałością, żeby nie uszkodzić drzewa).

Las ze swoją bioróżnorodnością daje nam nieograniczone możliwości do obserwacji
i doświadczania. Dzieją się w nim zadziwiające procesy. To od nas zależy w jaki sposób z tego skorzystamy, na czym się skupimy i ile z tego wyniesiemy. Nie ulega jednak wątpliwości, że jest to oddziaływanie korzystne, sprzyjające naszej kondycji i zdrowiu.

Warto przypomnieć, że z lasu możemy pozyskiwać także różnego rodzaju dobra, takie jak zioła, grzyby, owoce jagodowe i wiele innych, ale to już opowieść o lesie na inny artykuł…

Zachęcam do spróbowania kąpieli leśnej – zanurz się w naturę, a poczujesz przyjemną różnicę.

autor: Anna Kamińska

redakcja: Agnieszka Hobot

źródło

  1. Lamer-Zarawska, E. Kowal-Gierczak B, Niedworok J, Fitoterapia i leki roślinne, 2014, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
  2. Simonienko K., 2021, Lasoterapia, Wydawnictwo Dragon Sp. z o.o.
  3. https://www.japan-experience.com/to-know/understanding-japan/shinrin-yoku-forest-therapy

MOŻE CIĘ TAKŻE ZAINTERESOWAĆ